Osim ako niste
živeli van Srbije poslednjih meseci, verovatno ste upoznati da budućnost
državnih preduzeća zavisi od toga da li će njihovi predstavnici popuniti
određene formulare sa osnovnim informacijama o poslovanju (tzv. „lične karte“)
ili će odbiti da to učine. Oni koji odbiju izgleda da nemaju čemu da se nadaju,
a ostali su „u igri“.
I tako posle
nekoliko nedelja tenzija oko celog poduhvata, isti izlazi na svetlost dana i
stičemo neki utisak kako je zamišljen. Poenta je da se na sajtu Ministarstva
privrede našao oglas kojim se pozivaju investitori da podnesu „poslovne predloge
i ideje“ za ova preduzeća, a kao pomoć u definisanju predloga, ponuđeni su im
excel i word fajlovi sa informacijama o preduzećima u restrukturiranju (ovde,
odabrati kategoriju). Pregledom tih dokumenata može se utvrditi da su vrlo loše
sastavljeni, previše detaljni i sa mnoštvom suvišnih informacija (sa popisom
svake stolice i ormara koje firme poseduju). Takođe, oni sadrže i informacije o
visini dugovanja i potraživanja prema pojedinačnim dobavljačima i kupcima, što
je vrlo iznenađujuće, jer se takvi podaci čuvaju kao poverlivi ako ne zbog
firme, onda zbog upravo tih poslovnih partnera. Iako sadrže suvišne podatke, dokumenti
ne sadrži neke osnovne (npr. detalje o proizvodnom programu firme,
karakteristikama proizvoda i slično). Generalno, ovi dokumenti ni vizuelno ni
po informacijama koje nude ne izgledaju na dokumente koji se pripremaju za
investitore koji treba da razmotre ulaganje u neku firmu.
Verovatno je
svemu tome doprinelo iskustvo ministra kao stečajnog upravnika, koji je slične
preglede pravio za firme u stečaju, ali ovaj proces ima sasvim drugu namenu,
koliko god da su ove firme uporedive sa onima u stečaju. Da ne govorim da ima
ogromnih grešaka u klasifikaciji preduzeća, pa recimo ako želite da se
raspitate o firmama u oblasti finansijskih delatnosti i delatnosti osiguranja,
bićete iznenađeni da se tamo nalaze RTB Bor Grupa, Prva Petoletka, Petar
Drapšin, Zorka Holding i drugi (naravno, u pitanju su holding firme koje se
bave upravljanjem zavisnim društvima, ali opet to nisu poslovi finansija i
osiguranja).
Međutim, važniji
od same informacione osnove jeste cilj koji se želi postići ovim putem. U
javnom pozivu on formalno glasi:
Pozivamo sve zainteresovane domaće i strane investitore da analiziraju "lične karte" preduzeća koja su predmet njihovog interesovanja i da Ministarstvu privrede pošalju svoje poslovne planove i ideje za preduzeća u restrukturiranju i ostala u nadležnosti Agencije za privatizaciju, sa priloženim osnovnim podacima o pravnom licu i/ili priloženom kratkom biografijom autora i članova tima, ukoliko se radi o fizičkim licima.Pristigli poslovni planovi i ideje biće predmet analize Agencije za privatizaciju, samog preduzeća i Ministarstva privrede, a zainteresovani investitori će biti obavešteni o daljim aktivnostima. Do kraja godine biće utvrđena strategija za svako od ovih preduzeća.U cilju obezbeđivanja pune transparentnosti, Ministarstvo privrede će objaviti sve pristigle planove i ideje na veb stranici Ministarstva.
Šta je problem u svemu ovome i zašto mislim da će
ceo poduhvat biti neuspešan?
Sam poziv deluje kao poziv na konkurs za nove
biznis ideje (gde se kao podloga za razmišljanje koriste državne firme), a ne
kao poziv za investiranje u ove firme ili preuzimanje njihovog većinskog
vlasništva. Da vlada želi da prepusti većinsko vlasništvo investitorima, onda
bi to jasno bilo naznačeno i od investitora bi se tražilo na koji način preferiraju
da steknu većinsko vlasništvo (kupovinom kapitala, dokapitalizacijom,
zajedničkim ulaganjem u novu firmu itd.), ali to nije slučaj. Investitor je po
definiciji neko ko stiče vlasništvo nad firmom, a pošto se ovde ne nudi takva
opcija, onda investitori uopšte nisu ciljna grupa koja se prepoznaje u ovom
javnom pozivu.
Sama činjenica da ulazite u neki proces bez
strategije (koja će navodno biti formulisana do kraja godine) govori da ne
znate tačno šta radite. Dodatno, na ovaj način kao da sprovodite neko
ispitivanje javnog mnenja da biste formulisali tu strategiju. Međutim, takvo
ispitivanje vam nije neophodno jer i praksa i teorija vam nude dovoljno
informacija o razlozima neuspeha državnih preduzeća i mogućim strategijama sa
njima u budućnosti. Svi problemi tih preduzeća potiču od toga što su u državnom
vlasništvu, pa jedina strategija jeste njihova privatizacija ili stečaj, u
slučaju da je privatizacija neuspešna (ipak, ministar ima dosta dilema sa tom logikom, što smo znali i ranije).
Razvijati neku poslovnu ideju je svakako korisna
stvar, međutim isto tako ako je ona dobra, trudićete se da je čuvate kao
poverljivu dok je ne ostvarite u praksi i ne unovčite. Eventualno ćete je
objaviti na nekom konkursu gde želite da dobijete novčana sredstva za njenu realizaciju,
ali ovo nije takav konkurs (ili bar verujemo da nije). Sve to govori da bilo
koji ozbiljan investitor neće sebe dovesti u poziciju da javno budu objavljene
njegove ideje u bilo kom segmentu (pa ni u vezi sa srpskim državnim
preduzećima), jer bi na taj način omogućio konkurentima da ih realizuju pre
njega. Dodatno, investitori testiraju svoje ideje na tržištu i sigurno neće
dozvoliti da prethodno budu testirane na veb stranici Ministarstva gde bi od
strane državnih birokrata koji sa tržištom veze nemaju bile javno odbačene u
poređenju sa drugima (ili zato što ne odgovaraju strategiji).
Iz pristupa Ministarstva ovom problemu se stiče
utisak da oni misle da su poslovne ideje i saveti u vezi sa ovim preduzećima
potpuno besplatni i da mi treba da se utrkujemo da ih stavimo na raspolaganje.
U realnosti to nije slučaj i ne vidim koji izazov neko može imati da učestvuje
na ovom konkursu, posebno zato što je svako u poslednjih više od 10 godina imao
prilike da se obrati Agenciji za privatizaciju sa idejom da kupi određeno
državno preduzeće sa spiska, pa ako do sada nije bilo zainteresovanih, malo je
verovatno da će ovaj loše osmišljen poziv nešto promeniti.
Jedino što vidim da može biti proizvod ovog procesa
jeste legitimacija neke ideje koja se u ovom trenutku čini kao potpuno
nelegitimna ili nezakonita. Ako ne postoji zakonska osnova da se realizuje neki
aranžman sa određenim državnim preduzećem, na ovaj način se može ostvariti
privid da je ideja potekla od nekog „investitora“ a onda će Ministarstvo
uraditi svoj posao da prema tome formuliše „strategiju“ i sve zakonski upakuje
da može da se realizuje.
Sve u svemu, iako mislim da neke ideje ministra nisu
loše (gašenje Fonda za razvoj, prekid subvencionisanja i slično), čini se da ovim
stvarima treba pristupati mnogo ozbiljnije.
1 коментар:
Slazem se. Nazalost ne potpisujem se, jer imam kao neke veze sa procesom....
Kao sto ti kazes, i ja podrzavam deo oko smanjenja subvencija, ali mi uopste nije jasna ideja oko privatizacije... Omogucice i dokapitalizaciju, zajednicka ulaganja i ko zna kakve sve netransparentne modele ciju cenu cemo tek da placamo. Cela njegova argumentacija se svodi na "Dosadasnji pristup je doveo do pljacke, a novi pristup ce to spreciti" mi je neozbiljan i neuverljiv jer je dosadasnji pristup makar bio jasan - ide firma na aukciju/tender i to je to. Ako se ne proda, onda drzava moze da odluci da im da subvencije. Ali sa ovom gomilom novih modela kroz koje nekome treba uvaliti propala preduzeca mi je totalno nejasan i, na kraju krajeva, potpuno netransparentan, pa makar objavio i kompletan popis kuhinjskog inventara svake od firmi.
Постави коментар